Všetko,
čo by ste mali vedieť
o rozumnom
užívaní liekov

Užívate železo aj magnézium? Na čo si dať pozor nielen v tehotenstve

Ak ste bledý a sa cítite večne unavený, a to dokonca už pri vstávaní z postele, zrejme máte nedostatok železa. Časté kŕče sú zase prejavom nedostatku magnézia. Ak vám lekár pri odbere krvi zistí nedostatok týchto dôležitých minerálnych látok, naordinuje vám zmenu stravy a často vám predpíše aj lieky s obsahom chýbajúcich látok. Ako však prijímať tieto dve minerálne látky, aby z nich malo naše telo čo najväčší úžitok?

Zvýšená fyzická záťaž, tehotenstvo, viaceré chronické ochorenia alebo jednostranná strava sú častým dôvodom úbytku magnézia a železa v našom tele. Lekár nám v týchto prípadoch odporučí zmeniť náš jedálniček alebo nám dokonca predpíše lieky s obsahom týchto minerálnych látok. Problémom však je, že železo a magnézium sa vzájomne ovplyvňujú. Naše telo nie je schopné správne absorbovať obe tieto látky naraz. Preto je nutné dodržiavať pri ich prijímaní zopár základných pravidiel.

Ako správne užívať železo?

Železo sa lepšie absorbuje, ak ho prijímate spolu s vitamínom C. Naopak, železo neužívajte v rovnakom čase ako magnézium, vápnik či zinok. Tieto minerálne látky si totiž vzájomne blokujú vstrebávanie. Ideálne je spraviť si pauzu aspoň 2 hodiny medzi užitím železa a ostatných spomínaných minerálnych látok.

Prečo potrebujeme železo?

Hoci z rozprávok nám utkvelo v pamäti, že železo nám dodáva predovšetkým fyzickú zdatnosť, jeho sila spočíva v inom. Železo je veľmi dôležité pre tvorbu hemoglobínu – proteínu obsiahnutého v červených krvinkách, vďaka ktorému dokážu transportovať kyslík.

Pozor na nedostatok železa najmä v tehotenstve

Obzvlášť dôležité je železo v tehotenstve. Štatistiky WHO za rok 2016 hovoria, že až 27 % slovenských žien začne počas tehotenstva trpieť stredne závažnou anémiou, pri ktorej je nutné už nielen upraviť stravu, ale aj začať užívať lieky s obsahom železa.

Dôvodom je, že sa zvyšuje objem krvi v tele nastávajúcej mamičky až o 50 %. S tým je spojená aj vyššia denná dávka železa, ktorú tehotná žena potrebuje, a to až 27 mg za deň, čiže dvojnásobok. Najviac je potrebné dávať si pozor na dostatočný prísun železa v poslednom trimestri. Nedostatok železa v tele matky zvyšuje riziko predčasného pôrodu, nízkej pôrodnej váhy bábätka alebo dokonca riziko úmrtia dieťatka či matky.

Ako správne prijímať železo zo stravy

Dobrou správou je, že deficit železa môže pacient pomerne rýchlo dohnať. Pri ľahkej anémii by ste mali dbať nielen na konzumáciu správnych potravín, ale aj na to, s čím ich servírujete.

Prirodzeným zdrojom železa je:

  • červené mäso,
  •  hydina,
  • ryby,
  • vajíčka,
  • strukoviny,
  • orechy,
  • celozrnné obilniny.

Dôležité je nekombinovať železo s vápnikom, pretože tieto dve látky vzájomne negatívne ovplyvňujú svoje vstrebávanie – vápnik znižuje až o polovicu schopnosť tela spracovať železo prijímané zo stravy. Preto vám miska celozrnných ovsených vločiek so sušeným ovocím a orieškami, ktorú zalejete mliekom k zvýšeniu hladiny železa v tele významnejšie nepomôže. Takisto by ste nemali kombinovať potraviny bohaté na železo s tými bohatými na magnézium.

Naopak, vitamín C obsiahnutý v ovocí a zelenine vám so vstrebávaním železa výrazne pomôže. Veď nenadarmo sa odporúča kombinovať mäso so zeleninou, napríklad s brokolicou, paprikou alebo paradajkami.

Vápnik a magnézium sú dôležité aj keď nie ste tehotná

Okrem železa sú aj ďalšie vitamíny a minerálne látky, ktoré sú mimoriadne dôležité nielen pre vyvíjajúci sa plod a budúcu mamičku. Medzi ne zaraďujeme aj magnézium a vápnik. Magnézium pomáha zabezpečiť správne fungovanie až 300 enzýmov v našom tele.

Magnézium pomáha:

  • udržiavať správnu hladinu cukru a cholesterolu v krvi,
  • regulovať nepravidelný srdcový rytmus
  • upravovať nespavosť,
  • znížiť hladinu stresu,
  • zmierňovať ranné nevoľnosti v tehotenstve
  • zmieňovať bolesti hlavy,
  • zbaviť sa častých kŕčov
  • správne vstrebávať vápnik.

Stredne závažný a závažný nedostatok magnézia počas tehotenstva predstavuje zvýšené zdravotné riziko pre mamičku aj dieťa, a môže ovplyvniť zdravý vývoj dieťaťa v budúcnosti. Závažný nedostatok magnézia počas tehotenstva totiž môže viesť k vysokému krvnému tlaku, predčasnému pôrodu, úmrtiu bábätka či vrodeným vadám.

Ako správne užívať magnézium

Práve s vápnikom vytvára magnézium silnú dvojicu, ktorá zodpovedá za zdravé zuby a kosti, a v prípade tehotnosti zabraňuje predčasnému pôrodu či znižuje riziko osteoporózy u matky i dieťaťa. Vápnik a magnézium si vzájomne pomáhajú pri lepšom vstrebávaní. Naopak, železo výrazne znižuje množstvo absorbovaného magnézia.

Ak máte akékoľvek otázky ohľadom správneho užívania liekov, obráťte sa s dôverou na svojho lekára či lekárnika. Pri konzultácií možných interakcií užívaných liekov nezabúdajte spomenúť nielen lieky na predpis, ale aj výživové doplnky a voľnopredajné lieky.